Informacje z Powiatu

  1. 25 listopada 2022 roku odbyło się spotkanie z okazji Dni Honorowego Krwiodawstwa. Na Przystani Powiat Nakielski zebrali się krwiodawcy, wolontariusze i ich opiekunowie. Podczas uroczystości wręczono odznaczenia oraz dyplomy podziękowania wraz z upominkami ufundowanymi przez starostę nakielskiego i burmistrza miasta i gminy Nakło nad Notecią. Dyplomy i upominki otrzymali uczniowie Zespołu Szkół im. Władysława Łokietka w Lubaszczu: Jakub Sobecki (tegoroczny absolwent szkoły), Klaudia Kauc, Zuzanna Wojtera oraz opiekun Szkolnego Koła PCK HDK  Agnieszka Andrzejewska. Mirosława Andrzejewskiego, który od 2002 roku jest członkiem koła HDK w Lubaszczu, odznaczono odznaką Zasłużony Honorowy Dawca Krwi za 15/18 litrów (dawniej I stopnia). Dziękujemy za Waszą bezinteresowną pomoc! Materiał: Zespół Szkół im. Władysława Łokietka w Lubaszczu
  2. Profil na PUE ZUS obowiązkowy także dla osób, które podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu  Od 1 stycznia każdy płatnik składek, nawet najmniejszy będzie musiał posiadać aktywny profil na PUE ZUS. Obowiązek obejmie także osoby, które podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, a także osoby, które zatrudniają nianie na umowie uaktywniającej. Do 30 grudnia br.  każdy płatnik składek, który nie ma konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, musi je założyć.  Od nowego roku posiadanie aktywnego profilu na PUE będzie już ustawowym obowiązkiem, nawet dla płatników, którzy opłacają składki sami za siebie lub zatrudniają do 5 osób. Obowiązek założenie konta na PUE ZUS dotyczy także osób, które podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym  lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, a także osób, które zatrudniają nianie na umowie uaktywniające j– informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego W razie niedopełnienia tego obowiązku ZUS założy profil PUE za płatnika, jednak to płatnik będzie musiał przekazać do ZUS swój adres elektroniczny. ZUS ma na to czas do 31 stycznia 2023 roku. Natomiast jeśli przedsiębiorca sam nie założy profilu na PUE, ale upoważni do swojej roli płatnika inną osobę np. księgową lub pracownika biura rachunkowego, to znaczy, że płatnik ma już PUE ZUS i tym samym wywiązuje się z obowiązku posiadania aktywnego profilu na PUE.  Profil na PUE ZUS założysz w kilka minut  Profil na PUE ZUS zakładany jest zawsze dla osoby fizycznej. Aby zarejestrować i potwierdzić indywidualne konto na Platformie, trzeba mieć skończone 13 lat.  Taki profil możemy założyć samodzielnie.  Trwa do zaledwie kilka minut. Wystarczy wejść na stronę www.zus.pl  i na górze strony kliknąć przycisk [Zarejestruj w PUE]. Następnie wybieramy metodę rejestracji. Żeby móc korzystać z profilu PUE ZUS, po jego założeniu trzeba potwierdzić swoją tożsamość. Można to zrobić m.in. przez profil zaufany, bankowość elektroniczną, w trakcie e-wizyty, osobiście w placówce ZUS. Płatnik składek – osoba fizyczna może założyć profil dla siebie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie np. księgowej, lub pracownikowi biura rachunkowego. Pełnomocnictwo można przekazać w formie elektronicznej – przez PUE ZUS na formularzu ZUS PEL lub w formie papierowej  do placówki ZUS (pocztą lub osobiście).  Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoba fizyczna, system automatycznie przypisze rolę płatnik do konta PUE ZUS, o ile dane w zakładanym profilu będą takie same jak te, które były podane w zgłoszeniu płatnika składek (np. NIP, PESEL). Z kolei płatnik składek – osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej musi działać przez ustawowych, lub statutowych przedstawicieli, ewentualnie udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej, np. swojemu pracownikowi lub osobie zatrudnionej w  biurze rachunkowym.  Nie czekaj na ostatnią chwilę  Warto już teraz założyć konto na PUE ZUS i zapoznać się z możliwościami, jakie ono daje. To naprawdę pomocne narzędzie w kontaktach z ZUS i rozliczeniem składek. Posiadanie profilu na PUE przyspiesza tempo wymiany korespondencji z Zakładem i jest pomocne przy przekazywaniu dokumentów rozliczeniowych i zgłoszeniowych do ZUS. W przypadku pytań i wątpliwości nasi pracownicy służą radą i pomocą. Organizujemy dyżury telefoniczne i szkolenia online, podczas których tłumaczymy krok po kroku jak założyć profil na PUE ZUS, jak potwierdzić tożsamość zakładającego konta czy jak wysyłać dokumenty i wnioski- dodaje rzeczniczka. Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
  3. Ogłoszenie o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego Podstawa prawna: art. 23 ust. 1  w związku z art. 19 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2022, poz. 1343). Nazwa i adres właściwego organizatora: Powiat Nakielski adres:  ul. Dąbrowskiego 54, 89-100 Nakło nad Notecią Określenie przewidywanego trybu udzielenia zamówienia: Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1343 tj.) organizator dokona wyboru operatora poprzez bezpośrednie zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego o którym mowa w art. 22 ust.1 pkt 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Określenie rodzaju transportu oraz linii komunikacyjnej, linii komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej, na których będą wykonywane przewozy określenie rodzaj transportu: publiczny transport drogowy, przewozy autobusowe określenie linii komunikacyjnej: linia nr 1: Nakło nad Notecią - Paterek - Sipiory - Kcynia; linia  nr 2:  Nakło nad Notecią - Lubaszcz - Śmielin - Dębowo - Broniewo - Dębionek - Radzicz - Liszkówko. Przewidywana data bezpośredniego zawarcia umowy: 29 grudnia 2023 r. Podpisanie umowy przewiduje się nie wcześniej niż rok od zamieszczenia ogłoszeń zgodnie z pkt 7 Rozporządzenia nr1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. Przewidywany okres trwania umowy: 12 miesięcy (od 1stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.) Zmiana informacji: Na podstawie art. 23 ust. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1343 tj.) zastrzega się możliwość zmiany powyższych informacji. Miejsce zamieszczenia niniejszego ogłoszenia: Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, Biuletyn Informacji Publicznej Powiatu Nakielskiego, tablica informacyjna w budynku głównym Starostwa Powiatowego w Nakle nad Notecią, strona internetowa organizatora (www powiat-nakielski.pl). Ogłoszenie do pobrania: Plik w PDF Plik w dokumencie Word
  4. Miło nam poinformować, że blisko trzy letnia akcja społeczna zainicjowana przez dowódcę JOT Jednostki Ratownictwa Specjalnego w Kowalewku rat.spec. Macieja Studzińskiego została zakończona sukcesem. Właśnie przed trzema laty dzisiejszy dowódca JOT podjął decyzję o akcji zbierania surowców wtórnych, złomu celem przeznaczenia pozyskanych środków finansowych na zakup lekkiego pojazdu gaśniczego. W swój niecodzienny pomysł zaangażował kilkunastu członków JRS ich rodziny, a także licznych znajomych. Młodzi adepci ratownictwa oddali się bez reszty w zbieranie złomu, który również otrzymywali od mieszkańców zarówno swoich miejscowości z których pochodzą jak i mieszkańców Gromadna i Kowalewka. Sporą ilość kilogramów strażacy zyskali na cięciu w trakcie ćwiczeń pozyskanych nieodpłatnie wraków pojazdów otrzymanych z MSWiA, które jednostka otrzymywała jako mienie zużyte dzięki możliwości wnioskowania poprzez samorząd, a także dzięki uprzejmości Wójta Gminy Sadki Dariusza Gryniewicza.  Gro pracy w zbieraniu puszek, blach, zużytych akumulatorów oraz odsiewaniu ołowiu z kulochwytów i sortowaniu łusek na terenie strzelnicy sportowej w Kowalewku młodzież wykonała sama. Dzięki temu pomysłowi i zaangażowaniu udało się zakupić używany lekki pojazd gaśniczy, który jest wyposażony w autopompę oraz posiada część wyposażenia gaśniczego. Pojazd z całą pewnością poprawi stan bezpieczeństwa mieszkańców sołectwa Piotrowo, a także wzbogaci asortyment szkoleń i gotowości operacyjnej strażaków z Kowalewka. Gratulujemy Maćkowi wytrwałości w dążeniu do wydawałoby się nieosiągalnego celu. Jak zapowiedział sam inicjator na tym nie koniec i już pojawiają się kolejne pomysły do realizacji w przyszłości. Jednocześnie Komenda JRS dziękuje wszystkim zaangażowanym w pomoc i wsparcie tego projektu. www.jrs-kowalewko.pl
  5. Pierwsza halówka rocznika 2013. Reprezentacja naszych Orlików Młodszych zagrała wczoraj na hali w Osieku nad Notecią. Było to nasze pierwsze halowe granie. Mimo tego szybko się dostosowaliśmy i zagraliśmy dobre zawody. Tworzymy kilka ciekawych akcji i strzelamy sporo bramek. Zagraliśmy w składzie: Tymek Franków  Filip Nowek  Olwier Boiński Alex Bajerski Kacper Lewandowski  Igor Smażyk  Emilia Wilczek  Oskar Kulski Tymek Idzikowski Trener Łukasz Bzdawka Dziękujemy organizatorom za fajny turniej - Stowarzyszenie Promocji Kultury i Sportu "Krajna" Pozostałym drużynom dziękujemy za grę: WKS Olimpia Wtelno  Akademia Piłkarska Reissa - Piła  Akademia Piłkarska Hydropex Sparta Złotów  Zjednoczeni Kaczory Liga rocznik 2015. Nasz zespół występuje w rozgrywkach organizowanych przez Juventus Academy Bydgoszcz Mieliśmy okazję zagrać 3 mecze na najwyższym poziomie. Z bardzo wymagającymi rywalami. W każdym z pojedynków schodziliśmy wygrani. Za grę dziękujemy:  Zawisza Bydgoszcz  Chemik Moderator Bydgoszcz Juventus Academy Bydgoszcz Akademia Piłkarska Zagraliśmy w składzie:  Milan Skrzyniarz  Adam Jendrzejczak  Jakub Szostak  Igor Trudziński  Franek Molęda  Igor Kluczka  Maciej Wilczek  Trener Rafał Marzyński
  6. Rodzice, którzy nie wykorzystali jeszcze bonu turystycznego, mogą nim płacić co prawda tylko do końca marca 2023 r., ale z usług opłaconych bonem mogą skorzystać też po tej dacie.  Do dyspozycji rodziców i opiekunów jest ponad 28 tys. podmiotów turystycznych w Polsce, w których można zrealizować płatność bonem. Bon turystyczny to jednorazowe świadczenie w wysokości 500 zł na jedno dziecko, a w przypadku dziecka z niepełnosprawnością 1000 zł. Przyznawany jest na każde dziecko, które na dzień 18 lipca 2020 r. miało prawo do świadczenia 500+ lub między 19 lipca 2020 r. a 31 grudnia 2021 r. nabyło prawo do tego świadczenia. Z usług turystycznych opłaconych bonem można skorzystać po 31 marca 2023 r., o ile  sama płatność została dokonana do końca marca 2023 r. Rodzice mogą na  przykład bonem zapłacić za pobyt w hotelu, pensjonacie czy w gospodarstwie agroturystycznym. Bonem można opłacić zorganizowany wypoczynek, np. wyjazd dziecka na kolonię, wycieczkę szkolną, obóz, a także jednodniową wycieczkę bez noclegu, o ile obejmuje ona dwie usługi np. transport i zwiedzanie. Rodzice i opiekunowie z naszego regionu do tej pory za wypoczynek swoich dzieci zapłacili niemal 150 mln zł przyznanymi bonami. Do wydania choćby częściowego w bonach pozostało ponad 39 mln zł - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. Nie wszyscy jednak uprawnieni z bonu skorzystali. Niektórzy nawet go jeszcze nie aktywowali. W naszym regionie na aktywację czeka jeszcze ponad 28 tys. bonów, w kraju 592,4 tys. Nie warto odwlekać dokonania  płatności bonem, bo czas powoli dobiega końca. Można opłacić usługę co prawda tylko do końca marca 2023 roku, natomiast wyjazd i pobyt może się odbyć nawet po tej dacie. Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
  7. W dniach 19-20 listopada w Młodzieżowym Domu Kultury nr 2 w Bydgoszczy odbył się turniej szachowy NITRO-CHEM Turniej Talentów. W zawodach tryumfowała uczennica I LO im. Stanisława Wyspiańskiego w Szubinie Julia Rocławska. Na listach startowych znalazło się 48 uczestników, co nie przeszkodziło Julii zająć I miejsce z dorobkiem 6 punktów z 7 partii (5 wygranych, 2 remisy, 0 przegranych). Mieszkanka Kcyni wróciła do domu z nowym rowerem, który był główną nagrodą bydgoskiej imprezy. II miejsce wywalczył Łukasz Szymański (Bydgoszcz) - 5,5 punktu, a na III miejscu uplasował się Kamil Semrau (MKS EMDEK Bydgoszcz) - 5,5 punktu. W turnieju rywalizowali adepci królewskiej gry reprezentujący następujące kluby i miejscowości: AZS UMK Toruń, MKS EMDEK Bydgoszcz, UKS MDK 1 Hetman Bydgoszcz, KS Royal Chess Bydgoszcz, BKS Chemik Bydgoszcz, MCK Aleksandrów Kujawski, UKS Szachy Osielsko, MKSz-W Pat Miejska Górka, Brzostowo, Świnoujście, Miasteczko Krajeńskie, Szubin i Grudziądz. Dane techniczne zawodów: system szwajcarski, 7 rund, tempo - 60 minut na uczestnika. Materiał: Piotr Szybowicz
  8. 23 listopada 2022 r. w Muzeum Ziemi Krajeńskiej w Nakle nad Notecią odbył się XXIV konkurs „Powstanie Wielkopolskie 1918/1919 na Krajnie i Pałukach na tle wydarzeń międzynarodowych". III miejsce wywalczył Miłosz Guziński, uczeń I Liceum Ogólnokształcącego im. S. Wyspiańskiego w Szubinie. Pytania konkursowe dotyczyły m.in. przebiegu działań bojowych na obszarze Krajny i Pałuk, sylwetek dowódców powstańczych oraz polityków związanych z wydarzeniami lat 1918-1920 oraz tła politycznego tego okresu. Gratulujemy wygranej! Materiał: Piotr Szybowicz
  9. Od 21 do 25 listopada 2022 r. szesnastoosobowa grupy uczniów z Hiszpanii i Włoch, wraz z nauczycielami, realizowała w I Liceum Ogólnokształcącym im. S. Wyspiańskiego w Szubinie kolejny etap projektu w ramach programu Erasmus+. Pierwszego dnia goście zostali zapoznani ze szkołą oraz zabytkami i historią Szubina. Wzięli też udział w zajęciach sportowych, w czasie których uczyli się nie tylko polskich tańców, czyli poloneza i polki, ale także belgijki i walca. Pierwszy dzień zakończył się zajęciami języka angielskiego, których tematem była ekologia oraz skutki niszczenia naszej planety. Drugi dzień uczestnicy projektu spędzili w Toruniu. Pobyt w mieście Kopernika rozpoczęli od interaktywnych zajęć w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy. Potem spacerowali toruńską Starówką i poznawali gotyckie zabytki miasta. Na zakończenie wizyty w Toruniu sprawdzili swoje umiejętności kulinarne w Muzeum Piernika, w którym poznali sposoby wyrobu słynnych toruńskich korzennych specjałów. Motywem przewodnim trzeciego dnia była ekologia i polskie tradycje. Uczestnicy projektu wzięli udział w warsztatach, podczas których dowiedzieli się, jak można zmienić codzienne nawyki na bardziej ekologiczne. Następnie obejrzeli wystawę szopek bożonarodzeniowych w Muzeum Ziemi Szubińskiej  i wzięli udział w warsztatach tworzenia kwiatów z papieru w Szubińskim Domu Kultury. Dzień zakończył się warsztatami wytwarzania mydła. Czwarty dzień uczestnicy projektu spędzili w Bydgoszczy. Zwiedzanie miasta połączone było z grą uliczną w aplikacji Goose Chase i zajęciami na Wydziale Chemii Politechniki Bydgoskiej oraz wykładem w Wyższej Szkole Nauk o Zdrowiu. Dzień zakończył się nauką jazdy na łyżwach na bydgoskim lodowisku. Ostatni dzień pobytu naszych gości w szkole poświęcony był patronowi naszego liceum. Uczestnicy projektu dowiedzieli się m.in. jakimi dziedzinami sztuki zajmował się Stanisław Wyspiański. Mogli też tworzyć witraże inspirowane jego twórczością a w escaperoomie sprawdzali swoją wiedzę dotyczącą nie tylko naszego patrona, ale także naszego kraju. Materiał: E. Mieczkowska–Szczekot
  10. Dnia 28.11.2022 roku została podpisana umowa użyczenia pomiędzy Okręgiem Polskiego Związku Wędkarskiego w Bydgoszczy a Powiatem Nakielskim. Odbioru sprzętu dokonali przedstawiciele Zarządu Związku reprezentowanego przez Prezesa Leszka Orzechowskiego oraz Wiceprezesa Przemysława Stranza. Przedstawicielami Powiatu Nakielskiego byli Starosta Nakielski Tadeusz Sobol oraz Wicestarosta Tomasz Miłowski. Zarząd Województwa przyznał pomoc finansową w wysokości 14 682,00 zł. Zadanie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, w ramach EFMR  w kwocie 12 479,70 zł pozostała część kwoty to środki z budżetu państwa. Sprzęt, który został odebrany to: 1 silnik elektryczny 9 kompletów odzieży ochronnej 1 akumulator 1 prostownik 1 łódka 9 latarek 3 pary woderów Wartość przekazanego sprzętu to 18 531,94 zł.
  11. 20 listopada 2022 roku na nakielskiej Pływalni Naquarius odbyła się ostatnia kolejka dziewiątej edycji Nakielskiej Ligi Pływania. Wzorem lat ubiegłych w zawodach udział wzięli uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy ścigali się na dystansie 50m stylem dowolnym, motylkowym, grzbietowym i klasycznym. Nakielska Liga Pływania cieszy się dużą popularnością, a poziom sportowy zawodów świadczy o dobrej pracy nauczycieli, instruktorów i trenerów pływania. W tegorocznej edycji wzięło udział 169 uczniów z 26 szkół podstawowych i ponadpodstawowych w wieku od 5 do 18 lat. Dla wielu startujących udział w zawodach był okazją do poprawienia swoich życiowych osiągnięć i nabrania doświadczenia do udziału w rywalizacji międzywojewódzkiej. Niedzielne pływanie głośno dopingowali licznie zgromadzeni kibice, co przyczyniło się do stworzenia niesamowitej atmosfery. Miłym akcentem podsumowującym udział pływaków było wyróżnienie medalem za aktywność najmłodszych uczniów, którzy przystąpili do rywalizacji w zawodach w starszej kategorii wiekowej. Za zdobycie tak cennego doświadczenia, które z pewnością zaowocuje w najbliższej przyszłości, otrzymali swój pierwszy medal. Warto w tym miejscu dodać że uczniów, którzy nie skończyli jeszcze 10 lat było 31. Starsi pływacy ścigali się tego dnia nie tylko o medale ostatniej kolejki, ale również o tytuł najlepszego zawodnika i zawodniczki w danej kategorii wiekowej. Taki laur odbierali uczniowie, których suma trzech najlepszych wyników przeliczona na punkty FINA była najwyższa. Odebrali oni statuetkę oraz nagrodę rzeczową.  Na karty historii NLP w 2022 roku wpisali się następujący zawodnicy i zawodniczki:  kat. 2012 Amelia Lewandowska – 394 pkt Cyprian Nowacki (2013) – 450 pkt kat. 2011 Lena Buda – 600 pkt Marcel Perdoch – 500 pkt kat. 2010 Weronika Mycek – 821 pkt Wiktor Kufel – 559 pkt kat. 2009 Martyna Malikowska – 1101 pkt Ignacy Gacka – 895 pkt kat. 2008 Zuzanna Piechnik – 757 pkt Dominik Dytman - 980 pkt kat. szkoły ponadpodstawowe Lena Bzdawka – 1353 pkt Sebastian Miniszewski – 1570 pkt Organizatorem zawodów był Uczniowski Klub Sportowy Czwórka Nakło, którego w realizacji zadania wspierali spółka Nakielski Sport, ZSP nr 4 w Nakle, SP nr 2 w Nakle oraz Nakielski Ośrodek Kultury. Słowa podziękowania kierujemy szczególnie do rodziców, nauczycieli, instruktorów i trenerów pływania za pomoc w przygotowaniu i realizacji zawodów. To dzięki ich pracy i zaangażowaniu możemy realizować sportowe pasje wielu młodych pływaków. Dziękujemy również ratownikom pływalni Naquarius za dbanie o bezpieczeństwo i wsparcie techniczne. Wszystkim startującym życzymy powodzenia w realizacji sportowych marzeń i jeszcze wielu lat ścigania. Zadanie zrealizowano w ramach projektu UKS 4 Nakło dla organizacji pozarządowych UMiG w Nakle nad Notecią pn.„SKOCZ DO WODY, ZANURZ GŁOWĘ, CHWYĆ ZA DESKĘ, PŁYŃ PO ZDROWIE – NAKIELSKA LIGA PŁYWANIA 2022”, który otrzymał wsparcie finansowe na ten cel. Tekst: Marcin Kuliński, zdjęcia: Michał Stachowski, Cyprian Młynarczyk
  12. Na sesji 23 listopada 2022 roku Rada Powiatu Nakielskiego uchwałą nr XLVII/316/2022 przyjęła Program Współpracy Powiatu Nakielskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2023. Program opracowany został zgodnie z wymogami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a także na podstawie przeprowadzonych konsultacji oraz współpracy z organizacjami III sektora. Zachęcamy do zapoznania się z treścią przyjętego dokumentu.   Program Współpracy na 2023 rok
  13. W czwartek, 24 listopada 2022 r., w Zespole Szkół im. Władysława Łokietka w Lubaszczu gościliśmy przedstawicieli Komendy Powiatowej Policji w Nakle nad Notecią. Były to panie: asp. Zofia Wrzeszcz, zajmująca się sprawami nieletnich i profilaktyką oraz mł. asp. Ewa Kołodziej-Rotkiewicz. Podczas spotkań z uczniami klas pierwszych szczególną uwagę poświęcono zachowaniom demoralizacyjnym, takim jak: palenie papierosów, wagary (unikanie obowiązku szkolnego), wulgaryzmy itp. oraz odpowiedzialność prawną uczniów. Wychowankowie klas pierwszych mieli możliwość dopytania i uzyskania informacji w ww. zagadnieniach. Dziękujemy za wizytę. Materiał: Zespół Szkół im. Władysława Łokietka w Lubaszczu
  14. Wystartowała 8. edycja programu edukacyjnego organizowanego przez Ministerstwo Finansów – „Finansoaktywni” pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Misją programu „Finansoaktywni” jest edukacja młodzieży w temacie zarządzania finansami. Tegoroczna edycja jest realizowana pod hasłem „Budżet. Plan do działania!”. Uczniowie dowiedzą się, jakie korzyści przynosi odpowiedzialne planowanie wydatków, skąd biorą się finanse państwa oraz jak wspierać swoją lokalną społeczność poprzez korzystanie z budżetu obywatelskiego. Jest to bezpłatny program, odbywający się w całym kraju. W tym roku skierowany jest do uczniów i nauczycieli 5., 6., 7. i 8. klas szkół podstawowych. Program wystartował 24 listopada br. Nauczyciele z całej Polski mogą się do niego już zgłaszać. Wystarczy, że wypełnią formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie programu www.finansoaktywni.pl. • W tym roku zapoznamy młodzież szkolną z pojęciem budżetu - zarówno na poziomie gospodarstwa domowego, jak i na szczeblu państwa.  • Uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób powstaje budżet obywatelski, a także jak każdy z nas może wpływać na inwestycje w swojej okolicy.  • Odbiorcą „Finansoaktywnych” są uczniowie klas V-VIII szkół podstawowych oraz ich nauczyciele.  • Program organizowany przez Ministerstwo Finansów odbywa się pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki.  Chcemy, żeby młodzież zdawała sobie sprawę jak ważne dla naszego codziennego życia jest mądre planowanie wydatków oraz, że odpowiedzialne dysponowanie pieniędzmi po prostu się opłaca. Budujemy w młodzieży przekonanie, że swoimi decyzjami i działaniami może uczestniczyć w kształtowaniu i rozwijaniu swojego otoczenia, a przez to być częścią silnego społeczeństwa obywatelskiego. Zachęcam zarówno uczniów, jak i ich nauczycieli do wzięcia udziału w „Finansoaktywnych” – mówi minister finansów Magdalena Rzeczkowska. Zdobyte umiejętności będzie można wykorzystać w praktyce! Uczniowie będą mogli wziąć udział w konkursie i przygotować propozycję projektu budżetu obywatelskiego o wartości do 150 tys. zł, który mógłby zostać zrealizowany w ich najbliższym sąsiedztwie. Częścią zadania jest też promocja projektu - poprzez przygotowanie plakatu i artykułu do gazetki szkolnej. Autorzy dziesięciu najciekawszych pomysłów wezmą udział w dwudniowej wycieczce do Warszawy. Otrzymają też nagrody: głośniki bezprzewodowe oraz smart bandy. Na nauczycieli – opiekunów zwycięskich zespołów czekają czytniki e-booków. Program „Finansoaktywni” od początku istnienia spotyka się z uznaniem zarówno wśród nauczycieli, jak i młodzieży. W ciągu 7 lat dotarł do ponad 5 tys. szkół w całej Polsce, a ubiegłoroczna edycja objęła ponad 35 tys. uczniów z 2 197 klas podstawowych! Atutem programu jest to, że pozwala on na realizację treści kształcenia zawartych w podstawie programowej - wiedzy o społeczeństwie, matematyki i informatyki, a scenariusz lekcji został sprofilowany pod względem wieku i wiedzy młodzieży”– mówi wicedyrektor Biura Komunikacji i Promocji, Sebastian Tomczak. Jak wziąć udział w programie?  Program „Finansoaktywni” rozpoczyna się 24 listopada br. Aby wziąć w nim udział należy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie www.finansoaktywni.pl. Do każdej szkoły zostanie dostarczony zestaw bezpłatnych materiałów edukacyjnych, który zawiera: scenariusz lekcji dla nauczyciela, karty pracy dla uczniów, prezentację, materiały video, plakat edukacyjny i kartę konkursową. Liczba zestawów jest ograniczona (525 sztuk). Jednak po wyczerpaniu zapasu materiały w wersji elektronicznej będzie można pobrać ze strony www.finansoaktywni.pl.  Rozstrzygnięcie konkursu Komisja Konkursowa wybierze 10 najlepszych pomysłów budżetu obywatelskiego zgłoszonego przez uczniów z całej Polski. Zwycięzcy (max. trzyosobowe zespoły) zostaną zaproszeni na dwudniową wycieczkę do Warszawy (14-15 czerwca 2023 r.). To wtedy, podczas uroczystego finału, uczniowie zaprezentują swoje prace i wraz z nauczycielami otrzymają nagrody. Weź udział w VIII edycji Finansoaktywnych i wyrusz z nami w misję! Obserwuj nas na Facebooku: facebook.com/Finansoaktywni Dodatkowych informacji o Programie udzielą: Marta Szczepańska - Ministerstwo Finansów, e-mail: marta.szczepanska@mf.gov.pl, tel. (48-22) 694-46-61; Magdalena Sawa - Ministerstwo Finansów, e-mail: magdalena.sawa@mf.gov.pl, tel. (48-22) 694-45-59; Emilia Potocka –  e-mail: kontakt@finansoaktywni.pl, tel. 664-904-600 Materiał: Kinga Błaszczyńska, Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy
  15. Są już wyniki tegorocznego konkursu na projekty dot. poprawy bezpieczeństwa i warunków pracy. Do dofinansowania zakwalifikowało się 1098 przedsiębiorców, w tym 53 z województwa kujawsko-pomorskiego. Łączna kwota przyznanych środków wyniosła około 89,6 mln zł.  W tym roku zainteresowanie konkursem było bardzo duże. O dofinansowanie ubiegało się 3 980 płatników składek, w tym 217 z województwa kujawsko-pomorskiego. Najwięcej wniosków złożyli płatnicy prowadzący działalność w ramach przetwórstwa przemysłowego, budownictwa, opieki zdrowotnej i pomocy społecznej- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. W ramach konkursu przedsiębiorcy mogą uzyskać dofinansowanie do 80 proc. szacowanej wartości projektu i otrzymać od 10 tys. do 300 tys. zł na jednego pracodawcę.  Eksperci Centralnego Instytutu Ochrony Pracy wybrali najlepsze projekty, które wpłyną na poprawę bezpieczeństwa pracy, zmniejszą zagrożenie wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi oraz zredukują niekorzystne oddziaływanie szkodliwych czynników w pracy. Pozytywną ocenę ekspertów otrzymało 1098 płatników składek, w tym 53 z województwa kujawsko-pomorskiego.  Wśród płatników z naszego regionu, którzy otrzymali pozytywną ocenę projektu, znalazł się między innymi Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. błogosławionego księdza Jerzego Popiełuszki we Włocławku, "Rollstick Toruń" Sp. z o.o., czy Komunalne Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.  Pełna lista rankingowa projektów, które otrzymały pozytywną ocenę formalną i merytoryczną  w konkursie na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy realizowane w 2023 r. opublikowana została na stronie Biuletynu Informacji Publicznej ZUS (Konkurs 2022.01 - Biuletyn Informacji Publicznej - Biuletyn Informacji Publicznej ZUS). Wnioskodawca, którego projekt nie został umieszczony na pierwszej liście rankingowej,  w przypadku naruszenia procedury konkursowej lub innych naruszeń formalnych ma prawo złożyć  odwołanie do Komisji Odwoławczej. Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
  16. Zespół Szkół im. Władysława Łokietka w Lubaszczu przystąpił do ogólnopolskiej akcji pn. „Wszystkie dzieci zbierają ELEKTROŚMIECI”. Od 14 do16 listopada 2022 r. we współpracy z Sołectwem Lubaszcz przeprowadzono zbiórkę elektrośmieci na terenie szkoły i wsi Lubaszcz. Zbiórka dotyczyła  zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (sprzętu komputerowego, sprzętu gospodarstwa domowego – wszystkiego, co jest na prąd lub na baterie, np. żelazka, odkurzacze, pralki, kuchenki itp.). Wychowawcy w klasach przeprowadzili również lekcję ekologiczną, której celem było uświadomienie uczniom, jak ogromnym problemem staje się zużyta elektronika. Szczególnie ta składowana w nieodpowiednich miejscach zagrażających środowisku i zdrowiu człowieka. Zebrano łącznie 460 kg !!! BRAWO!!! Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w tak bardzo istotną dla naszej planety akcję ekologiczną. Przyswajanie nowych nawyków i dbanie o naszą planetę jest bardzo ważne. Pamiętajmy o tym każdego dnia! Materiał: Zespół Szkół im. Władysława Łokietka w Lubaszczu
  17. ORGANIZATOR KONKURSU: Organizatorem Konkursu ,,OZDOBA BOŻONARODZENIOWA” jest Dom Pomocy Społecznej ul. Parkowa 8 w Nakle nad Notecią przy współpracy z Powiatową i Miejską Biblioteką  Publiczną ul. Bartkowskiego 1 w Nakle nad Notecią. Koordynatorem konkursu jest  Pani Magda Pasieka - instruktor ds. kulturalno-oświatowych w Domu Pomocy Społecznej w Nakle nad Notecią. WARUNKI UCZESTNICTWA: Organizator nie przewiduje ograniczeń wiekowych dla uczestników Konkursu. Komisja konkursowa wyłoni laureatów w kategoriach:  dzieci w wieku do 10 lat; młodzież od 11 do 18 lat; dorośli. Każdy uczestnik może zgłosić do Konkursu jedną pracę (ozdobę bożonarodzeniową). Złożona praca konkursowa powinna być podpisana: imię i nazwisko oraz wiek uczestnika Konkursu; należy również dołączyć wypełnione i podpisane: Kartę zgłoszeniową – Załącznik nr 1; Zgodę na przetwarzanie danych – Załącznik nr 2. CELE KONKURSU: rozwijanie wyobraźni oraz pobudzanie aktywności twórczej; rozwijanie wrażliwości estetycznej;  stworzenie uczestnikom konkursu możliwości prezentacji własnych dokonań twórczych; powrót do tradycji wykonywania ozdób bożonarodzeniowych; umożliwienie przedstawienia własnej wizji, nastroju oraz tradycji Świąt Bożego Narodzenia. ZADANIE KONKURSOWE: Ozdoba wykonana może być dowolną techniką, w tym z zastosowaniem technik mieszanych. Dobór techniki należy do uczestnika Konkursu. Uczestnik zgłoszoną do Konkursu ozdobę winien wykonać samodzielnie. W przypadku uczestnika w kategorii dzieci do lat 10 – przewiduje się możliwość złożenia pracy wykonanej wspólnie z rodzicem/opiekunem. TERMIN I WARUNKI ZŁOŻENIA PRAC: Prace konkursowe należy złożyć w siedzibie  Domu Pomocy Społecznej ul. Parkowa 8 w Nakle nad Notecią w terminie do dnia 6 grudnia 2022 r. do godz. 15:00. Prace konkursowe przyjmowane będą od dnia 22 listopada 2022 r. od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 15.00. OCENA PRAC I ZASADY PRZYZNAWANIA NAGRÓD: O wyłonieniu laureatów konkursu zdecyduje Komisja Konkursowa powołana przez Organizatora. Prace oceniane będą zgodnie z następującymi kryteriami: oryginalność, pomysłowość, estetyka wykonania. Organizator przewiduje przyznanie dodatkowych wyróżnień oraz nagród rzeczowych w określonych kategoriach wiekowych. Wyniki Konkursu ogłoszone zostaną w dniu 13 grudnia 2022 r. na stronie internetowej www: https://dps-naklo.org oraz profilu portalu społecznościowego Facebook www.facebook.com/dps.naklo   Organizatora. O terminie i miejscu odbioru nagród każdy uczestnik zostanie poinformowany e-mailowo lub telefonicznie. POZOSTAŁE ZASADY KONKURSU. Organizator Konkursu przyjmuje, iż złożone w odpowiedzi na ogłoszony Konkurs prace: przechodzą na własność Domu Pomocy Społecznej w Nakle nad Notecią ul. Parkowa 8; uczestnik Konkursu (w przypadku niepełnoletnich uczestników jego opiekun prawny) nie będzie rościł praw (w tym autorskich) do złożonych w Konkursie prac; nie podlegają sprzedaży; będą wyeksponowane na wystawie pokonkursowej w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece  Publicznej przy ul. Dąbrowskiego 20 w Nakle nad Notecią.  
  18. Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego „Forget- me- not” pod patronatem czasopisma „Języki obce w szkole”, edycja jesienna 2022 r. 22 listopada br. młodzież Zespołu Szkół im. Władysława Łokietka w Lubaszczu przystąpiła do Ogólnopolskiego Konkursu Języka Angielskiego. Cele konkursu to: rozbudzenie wśród uczniów zainteresowania językiem angielskim, podniesienie umiejętności językowych oraz promowanie czytelnictwa oraz podniesienie samooceny uczniów. Organizatorem konkursu jest Centrum Edukacji Filotimo z siedzibą w Lublinie. Zakres tematyczny obejmował znajomość materiału umieszczonego na stronie internetowej: www.filotimo.pl. Pytania konkursowe ułożone były w oparciu o umieszczone tam opowiadania, sentencje oraz współczesne piosenki angielskie. W testach zawarte były pytania o różnej skali trudności, dlatego też wszyscy uczniowie mogli spróbować swoich sił. W konkursie wzięli udział: Klaudia Bzdawka, Nikodem Rutkowski, Szymon Czyżak, Dominik Sekulski, Samuel Kołczyk, Oliwia Białecka, Oliwia Sawińska, Maciej Wlazły, Michał Betka, Oskar Fac. Warunkiem uczestnictwa była wpłata na konto Organizatora kwoty 12 zł 50 gr od ucznia. Sponsorem była firma MKCOLOR PRODUCENT REKLAM & DRUKARNIA WIELKOFORMATOWA. Dziękujemy i czekamy na wyniki! Materiał: Zespół Szkół im. Władysława Łokietka w Lubaszczu
  19. Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży zaprasza uczniów szkół ponadpodstawowych do udziału w konkursie „Europa z naszej ulicy”. Celem konkursu jest zaktywizowanie młodzieży do uczestnictwa w życiu społecznym poprzez zapoznanie się ze wspólnym dziedzictwem kulturalnym, historycznym oraz intelektualnym Europy. Zadaniem uczestników konkursu jest znalezienie i pokazanie związków swojej okolicy, miejscowości czy regionu z kulturą i wartościami europejskimi. Forma przekazu może być różnorodna, np. prezentacja, projekt folderu, krótki film itd. Organizatorzy zapraszają grupy młodzieży w zespołach od 4 do 6 osób. Oceniane będą wartości merytoryczne oraz umiejętności pracy zespołowej. Więcej informacji o konkursie na stronie fundacji pod linkiem: https://pcyf.org.pl/programy/realizowane/europa_z_naszej_ulicy/o_programie   Materiał: Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży
  20. Od 1 grudnia osoby na wcześniejszej emeryturze lub rencie będą mogły więcej dorobić do swojego świadczenia. Rosną kwoty graniczne przychodów. Do emerytur i rent można dorabiać, trzeba jednak pamiętać, że istnieją limity przychodów, które zmieniają się co 3 miesiące. Po ich przekroczeniu ZUS może zmniejszyć lub zawiesić wypłatę świadczenia. Graniczne kwoty przychodu powinny monitorować osoby, które pobierają renty oraz wcześniejsze emerytury- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. Zakład Ubezpieczeń Społecznych może zmniejszyć wypłacaną emeryturę lub rentę, gdy przychód z dodatkowych źródeł przekroczy 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Wypłata świadczenia może być również zawieszona, jeśli przekroczenie będzie wyższe niż 130 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Od grudnia do lutego granicą bezpiecznego dorabiania jest kwota 4 536,50 zł brutto. To o ponad 227 zł miesięcznie więcej w porównaniu do poprzedniego okresu (wrzesień-listopad). Zarobki do tej kwoty miesięcznie nie spowodują zmniejszenia wypłacanej przez ZUS emerytury lub renty. Natomiast, żeby Zakład nie wstrzymał wypłaty świadczenia, dodatkowy miesięczny przychód w grudniu, styczniu i lutym nie powinien być wyższy niż 8 424,90 zł brutto. Natomiast uzyskanie przychodów miesięcznie w granicach od 4 536,50 zł do 8 424,90 zł spowoduje zmniejszenie wypłacanego świadczenia o kwotę przekroczenia, jednak nie więcej niż o kwotę maksymalnego zmniejszenia. Kwota maksymalnego zmniejszenia wynosi obecnie 691,94 zł dla emerytur i rent z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, 518,99 zł dla rent z tytułu częściowej niezdolności do pracy i 588,19 zł- dla rent rodzinnych, do których uprawniona jest jedna osoba. Kto może dorabiać bez ograniczeń Limity nie obowiązują emerytów, którzy ukończyli powszechny wiek emerytalny (60/65 lat). Wyjątek od tej zasady stanowią ci emeryci, którym ZUS podwyższył wyliczoną emeryturę do kwoty świadczenia minimalnego (od marca 1338,44 zł brutto).  Wówczas, jeżeli przychód z tytułu pracy przekroczy wysokość kwoty podwyższenia do minimalnej emerytury, emerytura za dany okres będzie wypłacana w niższej kwocie, tj. bez dopłaty do minimum – dodaje rzeczniczka. Zarobkować bez ograniczeń mogą również niektórzy renciści. Chodzi o osoby, które pobierają renty dla inwalidów wojennych, inwalidów wojskowych, których niezdolność do pracy związana jest ze służbą wojskową. Ten przywilej dotyczy również rent rodzinnych przysługujących po uprawnionych do tych świadczeń.  Limitami przychodów nie muszą przejmować się także osoby pobierające rentę rodzinną, która jest kwotowo korzystniejsza od ustalonej  emerytury z tytułu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego. Krystyna Michałek regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim
  21. Rok 2022 został przez Komisję Europejską ogłoszony Rokiem Młodzieży, dlatego też już po raz piąty zapraszamy młodzież ze szkół ponadpodstawowych do udziału w konkursie w ramach projektu Europa z naszej ulicy, w którym nagrodą jest wyjazd do Brukseli i spotkanie z europosłami. Organizatorem konkursu jest Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży. Nabór projektów trwa do 27 stycznia 2023.  – Celem konkursu jest zaktywizowanie młodzieży do uczestnictwa w życiu społecznym, poprzez zapoznanie się ze wspólnym dziedzictwem kulturalnym, historycznym oraz intelektualnym Europy. Chcemy budować wśród młodych osób poczucie wspólnoty, integracji, zaufania i przede wszystkim pokazać, że wspólne działania służą rozwojowi oraz wzajemnemu bezpieczeństwu w budowaniu lepszej przyszłości  – mówi Sławomir Piwowarczyk, koordynator konkursu. Weź udział w projekcie – to proste Zadaniem uczestników konkursu jest znalezienie i pokazanie związków swojej okolicy, miejscowości czy regionu z kulturą i wartościami europejskimi. Forma przekazu może być różnorodna, od prezentacji, po przygotowanie projektu folderu, krótkiego filmu, cyklu podcastów o różnorodnej tematyce związanej ze wspólną historią, czy też kulturą całej Europy. Wybór formy i tematu zależy od nieograniczonej wyobraźni młodzieży. - Udział w konkursie to doskonała okazja dla osób, które interesują się wspólnotą Europejską, historią Europy, a także przyszłością Polski i Polaków w europejskim dążeniu do wspólnotowości - mówi Maria Holzer, dyrektorka Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży. Dla kogo jest konkurs? Do udziału w konkursie zapraszamy grupy młodzieży w zespołach od 4 do 6 osób. Oprócz wartości merytorycznych projektów, oceniane będą również umiejętności pracy zespołowej.  Konkurs podzielony jest na dwa etapy. W pierwszym etapie, należy zgłosić pomysł za pomocą wysłania formularza dostępnego na stronie Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży. Zespół musi przesłać opis projektu oraz w jakiej formie zostanie on zrealizowany i zaprezentowany. Następnie, spośród zgłoszeń zostanie wybranych dziesięć pomysłów, które zostaną realizowane. W drugim etapie autorzy zgłoszeń najwyżej ocenionych przygotują projekty w wybranej przez siebie formie. Zespoły wybranych projektów zostaną zaproszone  do udziału w finale, który będzie miał miejsce w Warszawie. Wyboru najlepszych projektów dokona jury w którego skład na przestrzeni poprzednich edycji wchodzili m.in. Kinga Dębska - reżyserka, Anna Dziewit-Meller – dziennikarka i pisarka, czy Piotr Stasiak – dokumentalista. Nagroda – wyjedziesz do Brukseli  Nagrodą dla najlepszych zespołów projektowych będzie wyjazd do Brukseli, podczas którego młodzież pozna europejską stolicę, zwiedzi Parlament oraz Komisję Europejską i spotka się z pracującymi europosłami. A to wszystko przy smaku oryginalnej belgijskiej czekolady. Pobierz formularz zgłoszeniowy z naszej strony i zapoznaj się z informacjami.
  22. W poniedziałek 21 listopada 2022 roku o godzinie 16.00 w sali konferencyjnej na Przystani Powiat Nakielski odbył się zorganizowany przez Wydział Środowiska Starostwa Powiatowego w Nakle nad Notecią, wykład prof. dr. hab. Rajmunda Przybylaka pt. „Współczesne i przyszłe zmiany klimatu globalnego”.  Spotkanie otworzyła Dyrektor Wydziału Środowiska Starostwa Powiatowego w Nakle nad Notecią Elżbieta Bielińska, która przywitała prelegenta i wszystkich obecnych gości, wśród których znalazła się grupa uczniów z I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Krzywoustego w Nakle nad Notecią pod opieką nauczyciela geografii Andrzeja Kindermana. Profesor Rajmund Przybylak pochodzi z Paterka, jest absolwentem I LO w Nakle nad Notecią. Jest liczącym się w świecie klimatologiem, uczestnikiem wielu konferencji i sympozjów, autorem ok. 400 publikacji. Obecnie jest pracownikiem Katedry Meteorologii i Klimatologii, Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Centrum Badań Zmian Klimatu UMK.  Prof. Rajmund Przybylak w oparciu o swoje badania oraz badania uznanych klimatologów przedstawił kierunki zmian klimatu. Profesor omówił zmiany klimatu w przeszłości, które były powodowane przez czynniki naturalne (np. dopływ promieniowania słonecznego i aktywność wulkaniczna) oraz współczesne zmiany, na które w coraz większym stopniu wpływa działalność człowieka. Zwrócił uwagę, że klimat globalny ociepla się od połowy XIX w., jednak nasilenie tego zjawiska obserwowane jest od połowy lat 70 ubiegłego wieku. Skutkiem ocieplenia jest między innymi redukcja lodu morskiego w Arktyce o połowę w porównaniu do lat 1980 oraz wycofywanie się lodowców. Efektem ocieplającego się oceanu światowego i topnienia lodowców kontynentalnych oraz Antarktydy i Grenlandii jest wzrost poziomu wody w oceanie o ok. 20-25 cm od końca XIX w. Korzystając z prezentowanych danych można spodziewać się, że do końca tego wieku średnia temperatura globalna wzrośnie o ok. 2-3°C, poziom morza wzrośnie o ok. 50-80 cm, a strefy klimatyczne przesuną się ku wyższym szerokościom geograficznym. Zakłada się także większą częstotliwość występowania pogodowych zjawisk ekstremalnych tj.: susze, fale upałów, ulewne opady, silne wiatry, cyklony tropikalne etc.  Publiczność wysłuchała wykładu z dużym zainteresowaniem, a po jego zakończeniu chętnie zadawała pytania oraz uczestniczyła w dyskusji.
  23. Tegoroczna edycja Tygodnia Edukacji Globalnej odbyła się w dniach 14 -20 listopada pod hasłem Solidarnie ponad granicami. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że żyjemy w świecie, który jest w coraz większym stopniu globalny. Nasze życie jest coraz bardziej splecione z życiem innych ludzi na całej kuli ziemskiej. Jednocześnie zwiększają się rozbieżności i nierówność. Jest oczywiste, że globalne problemy i wyzwania – bieda, zrównoważona przyszłość, pokój i zgoda – wymagają rozwiązań ogólnoświatowych.  Edukacja globalna jest bardzo ważną odpowiedzią na rzeczywistość życia w globalnym świecie, a Tydzień Edukacji Globalnej  to święto ludzi zainteresowanych światem i zmienianiem go na lepsze. Nasza szkoła dołączyła do grona innych szkół, organizacji młodzieżowych i instytucji oraz wszelkich zainteresowanych stron, aby się spotkać, porozmawiać oraz podnieść naszą wspólną świadomość na temat globalnych wyzwań.  Uczniowie podczas spotkania inicjującego obchody TEG dowiedzieli się, na czym polega edukacja globalna i jakie wartości leżą u jej podstaw. W czasie wystawy plakatowej pod hasłem „Globalne współzależności” młodzież zapoznała się z globalnymi wyzwaniami takimi jak, zapewnienie zrównoważonego rozwoju oraz budowanie partnerskich relacji gospodarczych i społecznych pomiędzy krajami Globalnej Północy i Globalnego Południa. Podczas spotkania nie zabrakło również filmów i animacji, które zachęcały widzów do zmiany perspektywy oraz krytycznego myślenia. Tekst: Ewa Zdrojewska-Baliniak